Operativ fjernelse af visdomstænder

Fjernelse af visdomstænder

Visdomstænder kan volde problemer og må derfor fjernes for at skaffe sunde forhold i mundhulen. Mere information om fjernelse af visdomstænder: Før operationen planlægges denne nøje ud fra et røntgen billede for at kende placeringen i forhold til den store nerve i kæben. Selve operationen foregår helt smertefrit under lokalbedøvelse og under høje hygiejniske tiltag med sterile afdækninger af dig som patient samt af os som behandlere. Man kan sige at tandklinikken omdannes til en lille operationsstue i 30 min. Meget længere tager selve behandlingen sjældent. Efterfølgende, de næste par dage, kan du opleve hævelse og eftersmerter. Disse kan afhjælpes med almindelig smertestillende medicin. Populært sagt: Fjernelse af visdomstænder i underkæben giver oftest eftersmerter i varierende grad. Fjernelse af visdomstænder i overkæben giver sjældent eftersmerter. Det hænder nu og da at der opstår tiltagende smerter efter 2-3 dage. Dette ubehag skyldes oftest en enzymatisk betinget reaktion i ”hullet”, hvorved der opstår knoglesmerter. Dette kræver ofte besøg på klinikken til smertestillende efterbehandling