Skærer du meget tænder om natten?

Hvad er Bruxisme?

Bruxisme er den medicinske betegnelse for at skære tænder eller presse tænder (hvor tænderne presses hårdt sammen, og presset holdes i længere tid).
De fleste mennesker kender til at presse tænder eller skære tænder. Oftest er det i stressede perioder eller det kan være under fysiske anstrengelser.
Det forekommer i alle aldre, men for børn gælder det, at det ofte stopper når de er i teenageårene.
Hos voksne er det en kronisk tilstand, der kan føre til nedslidte tænder og/eller smerter fra kæbeled og muskler. Hvis kæbeleddet er påvirket kan symptomerne forveksles med mellemørebetændelse, og i tyggemusklerne kan der opstå myoser, der føles som tandpine.
Tænderne vil efter flere års massiv slid blive korte og kan hos nogle medføre nerveskader. Det er vores erfaring at de fleste først bliver motiveret for behandling når de får ondt fra tænder, eller fra kæbeled og muskler. Dette skyldes at behandlingen der oftest består af en bideskinne til brug om natten, opfattes som en gene og hvad nu hvis den ikke hjælper?

Derfor er det kun ca. 2 % af vores patienter der har en bideskinne, selvom behovet er langt større. I takt med at de fleste af os har vores egne tænder hele livet og at vi lever længere, må vi nok erkende at behovet for bideskinne vil blive større, hvis man vil forebygge de bivirkninger/konsekvenser, der er ved bruxisme. En bideskinne bør fremstilles hos en tandlæge. At tro blot man kommer et stykke plastik i munden af en givet form er ikke biologisk indsigt. En korrekt fremstillet skinne bliver fremstillet så den sidder fast på tænderne uden at være generende for tænder og tandkød. Den bliver næsten altid fremstillet til tænderne i overkæben. Den har ikke kontakt til ganen og der er ikke risiko for svælgrefleks. Skinnen holder i mange år, hvis den bruges regelmæssigt og rengøres efter brug som anvist. I særlige tilfælde vil behandling med traditionel bideskinne ikke være nok til at fjerne de mest smerteplagede patienter. Her tænkes især på de patienter der har slidgigt i kæbeleddet og muskelspændinger. Denne patientgruppe vil blive henvist til specialklinikker hvor der bla. er tilknyttet tandlæger, fysioterapeuter og læger, da udredning og behandling involverer flere faggrupper.