Rodbehandling

Behandling når dine tandnerver er inficerede

Rodbehandling

Behov for rodbehandling af en tand opstår, når nerven er inficeret eller død.
Dette kan skyldes:
– stort cariesangreb i tanden, der går helt ind til nerven
– slag på tanden – ulykke
– stort slid på tanden, hvorved der kommer hul ned til nerven
– en dyb fyldning i tanden
– en revne – infraktion – i tanden
Rodbehandling af en tand går i store træk ud på at fjerne bakterier i tandkrone og rod samt forsegle hulrummet, så der ikke kan leve bakterier derinde.
Når nerven dør gør det oftest meget ond og tanden er kulde / varme følsom, samt ofte øm.

Smerten

Smerten afhjælpes øjeblikkelig, hvis man får fjernet den betændte nerve. Dette gøres under lokalbedøvelse og er ganske smertefrit. Nu og da dør nerven uden at man mærker det og bakterier kommer ud i knoglen omkring rodspidsen på tanden. Når dette er indtruffen, kan det give voldsomme smerter, hvor tanden er meget øm og føles for høj. Der kan også forekomme stor hævelse i munden ud for tanden samt af kinden. Nogle gange aftager denne smerte delvis ved at betændelsen finder vej ud gennem knogle og tandkød. Man ser da en knop på tandkødet ud for tanden. En sådan kaldes en fistel. Rodbehandling af tanden, når nerven er død, er mere kompliceret og tager længere tid. Desværre ser man, og det kan man ikke forebygge eller forudse, at der år efter en ellers flot og vellykket rodbehandling opstår betændelse med smerter på rodspidsen. I er sådant tilfælde er det oftest nødvendigt at foretage en kirurgisk fjernelse af rodspidsen på tanden, hvis fjernelse af hele tanden skal undgås.